Wist je dat er allerlei simpele HSP tips zijn om je leven met je hoogsensitiviteit (HSP) makkelijker te ervaren? Hieronder heb ik er een aantal voor je op een rijtje gezet. Enjoy!

1.  Waar heb jij behoefte aan?

Dit klinkt als een simpele vraag maar wordt door hoogsensitieve mensen vaak vergeten. Hang briefjes op in huis en zet  bijvoorbeeld reminders in je telefoon met de vraag ‘waar heb ik behoefte aan?’ Simpele HSP tips

2. Pieker je snel? Simpele HSP tips

Pieker je je suf en kom je er even niet uit? Ga wat doen zodat je letterlijk in beweging komt. Een ommetje lopen, het huishouden, sporten, iemand bellen enzovoorts. Je doorbreekt hiermee op dat moment de spiraal van gedachten.Simpele HSP tips

3. Focus op wat wél kan

Het is een menselijk mechanisme automatisch te focussen op wat niet lukt of kan. Leer jezelf daarom aan om te kijken naar de mogelijkheden. Zo focus ik mijn wanneer ik even vastloop op bijvoorbeeld het schrijven van tekst op de afbeeldingen die ik erbij wil gaan gebruiken. Met als gevolg dat het schrijven daarna ook weer lukt. Het artikel de 7 fases naar een positieve HSP flow kan je hier ook goed bij helpen.

4. Voel je je anders?

Lees dan vooral boeken over hoogsensitiviteit (HSP). Dit kan heel prettig & ontspannend zijn omdat je vaak veel (h)erkenning zult hebben bij het lezen. Met 15-20% van de samenleving ben je misschien in de minderheid, maar je zult al lezende merken dat je zeker niet de enige bent!

Hier vind je bijvoorbeeld een aantal boekentips voor HSP >>

5. Handige hulpmiddelen voor HSP

Er zijn een aantal handige hulpmiddelen die je kunnen ondersteunen bij je hoogsensitiviteit. Zo zijn oordopjes onmisbaar om hard geluid te dempen of goed te slapen, kunnen inspirerende coachingskaartjes je een boost geven en is een koptelefoon met je eigen muziek bijvoorbeeld fijn voor een goede vibe. Simpele HSP tips

Oordopjes

Ik gebruik bijvoorbeeld ‘s nachts oordopjes. Ik heb ze altijd bij me als ik op reis ben.

Duwtje in je rug

Deze superleuke kaartjes kunnen je net even dat duwtje in de rug geven dat je nodig hebt.

Koptelefoon

Fijn met je eigen muziek of een meditatie zodat je focus even niet op je omgeving ligt.

6. Zoek gelijkgestemden op

In contact met gelijkgestemden voel je je vaak ontspannen en dat zorgt ervoor dat de energie moeiteloos stroomt. Je kunt andere hoogsensitieve mensen bijvoorbeeld vinden via je interesses, op HSPcafé’s & workshops over HSP. Maar ook op tal van andere plaatsen. Wees creatief!

7.  Vraag bedenktijd

Veel hoogsensitieve mensen zeggen al ja op een verzoek van de ander voor ze erbij stilgestaan hebben of ze het ook echt willen. Het gevolg is dan meestal dat je achteraf het gevoel kunt hebben, ‘wil ik dit wel’? Of: ‘eigenlijk heb ik helemaal geen zin’. Simpele HSP tips

Je voorkomt dit door bedenktijd te vragen. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om te melden dat je er met een dag of paar dagen op terug komt en voel voor jezelf in of jij er ook daadwerkelijk behoefte aan hebt.

8. Uit je emoties creatief

De diepgaande verwerking bij hoogsensitieve mensen zorgt soms voor intense emoties. Door ze te uiten op een creatieve manier kun je ze vaak gemakkelijker een plekje geven en blijf je er minder lang in hangen. Kies daarbij een manier die bij jou past.

Bijvoorbeeld

  • Schrijf je emoties van je af
  • Maak een moodboard over je gevoel
  • Teken of schilder je emotie en doe dit zonder je bezig te houden met een perfect plaatje
  • Zing of maak muziek met een instrument
  • Dansliefhebbers kunnen het gevoel bijvoorbeeld ook in een dans uitdrukken

 

9. Je bent oké zoals je bent

Hoogsensitief zijn zegt niets over je waarde als mens. Wees gewoon jezelf en ga niet (zinloos) vergelijken met anderen. Ieder mens is uniek, heeft struggles in het leven en kwaliteiten.

Leestip Heb je weleens moeite met jezelf of met sommige eigenschappen van jezelf? Lees dan de 7 fases naar een positieve HSP flow door.

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.  ♥.Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Facebook, Instagram, Pinterest