Eén van de lastigste valkuilen als je hoogsensitief bent is grenzen stellen. Vaak realiseer je je achteraf pas dát je grenzen hebt en kan je wel zomaar nee zeggen, je hoort er toch voor een ander te zijn? Hieronder ga ik je een aantal tips geven die je kunnen helpen bij het voelen en stellen van je grenzen.

Hoogsensitief: jezelf op nummer 1

Het is zeker prachtig om er voor een ander te zijn en daar is niets mis mee zolang je er in de eerste plaats maar voor jezelf bent. Dit is erg belangrijk wanneer je hoogsensitief bent.
Je bent alleen voor jezelf (en je eventuele kinderen onder de 18) verantwoordelijk en het is mooi meegenomen als je iets voor een ander kunt betekenen, maar je betekent pas écht iets als je eerst goed voor jezelf zorgt.

HSP Tip Voel waar je behoefte aan hebt en neem dat serieus. Het helpt om het dagelijks op te schrijven, zo train je jezelf om je behoefte te voelen.

‘Grenzen stellen is zo lastig’

Als je niet gewend bent om nee te zeggen en altijd maar voor iedereen klaar te staan zal dat zeker even lastig zijn. Maar heb je er ook weleens bij stil gestaan dat je jezelf daarmee tekort doet en dit veel energie kost? En dat is vaak kostbare energie die je zoveel beter kan gebruiken! HWanneer je hoogsensitief bent.

HSP Tip Het helpt om het simpel en duidelijk te houden. Zet in je agenda momenten van ‘tijd voor jezelf’ en als iemand dan iets van je wil kun je aangeven dat je al een afspraak hebt. Namelijk met jezelf, maar dat hoef je niet toe te lichten. “Nee” is voldoende.

Focus naar binnen

Vaak zie ik dat hoogsensitieve mensen die gaan leven van binnenuit, als vanzelf grenzen gaan stellen. je maakt contact met jouw behoeften en jouw drive in dit leven waardoor je focus van naar buiten en naar anderen, naar binnen in jezelf gaat. Het maakt je dan als vanzelf minder gefocust op wat anderen vinden van je keuze’s en je zult mensen aantrekken die meer bij je passen.

HSP Tip Maak ruimte voor jezelf om contact te maken met jezelf zodat je je behoefte gaat voelen (tip 1) maar zo ook meer contact krijgt met wat jij werkelijk wilt in je leven. Voor sommigen helpt yoga of meditatie hierbij, voor anderen is in de natuur zijn heilzaam. Voel wat bij jou past.

 

Oefenen!

Als je jarenlang gewend bent altijd voor anderen klaar te staan kost het tijd en moeite om dit in eerste plaats voor jezelf te gaan doen. Zo kun je je schuldig gaan voelen en het idee hebben dat je een ander in de steek laat. Niets is minder waar want als je jezelf negeert laat je jezelf in de steek. Laat je dus niet afleiden door het gevoel dat je egoïstisch bezig bent want jij hebt recht op tijd en ruimte voor jezelf. hsp en grenzen

HSP Tip Geef jezelf de tijd om je grenzen te stellen, je hoeft het niet meteen perfect te kunnen ;). En heb je een keer je grens niet gesteld, geef dan niet op!

Kom je er met deze tips nog niet helemaal uit, maak dan een afspraakhsp en grenzen

Hoogsensitief (HSP) en grenzen

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.  ♥.Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Facebook, Instagram, Pinterest