De grootste uitdaging voor veel hooggevoelige mensen is om bij zichzelf te blijvenOmdat je van nature zo open staat vang je veel prikkels op die vaak intens binnenkomen en voor je het weet voel je jezelf niet duidelijk meer.
Dat uit zich bijvoorbeeld in een leeg, vermoeid of uitgeput gevoel maar kan zich ook kenmerken door een chagrijnig of overspannen gevoel. Het is belangrijk hierin goed voor jezelf te (leren) zorgen zodat je wat er ook gebeurt, stevig in jezelf kunt blijven staan.

Hieronder een stappenplan dat jou hierbij ondersteunt

Stap 1 Leer jezelf van de ander te onderscheiden

 De eerste stap is onderscheid te leren maken tussen welke gevoelens, emoties en gedachten bij jou horen en welke bij de ander. Zodra je dit beter gaat zien zul je merken dat je automatisch meer bij jezelf blijft.

Neem elke dag 10 minuten de tijd om even stil te staan bij wat je voelt, welke emoties je hebt en welke gedachten je bezighouden. Schrijf ze op, teken ze, verwerk ze in een gedicht of mediteer. Kies wat bij jou past!

 

Wanneer je in contact met een ander bent, observeer dan eens tegelijkertijd wat je voelt of denkt en kijk of je voor jezelf kunt ervaren bij wie dat hoort.
Neem de tijd om dit meester te worden, lange tijd was het vanzelfsprekend dat alles wat je maar voelde van jou was. Het kost tijd, oefening en geduld om dit helder te krijgen.

Stap 2 Wees je bewust van je eigen ruimte

Behalve dat je lichaam van jou is heb je ook het recht op een eigen ruimte. Met deze ruimte verkondig je je eigen mening, zeg je ‘nee’ als je iets niet wilt, kies je je eigen pad. Omdat je gevoelig bent en open staat zijn er mensen (onbewust!) geneigd deze ruimte voor jou in te vullen met hun eigen behoeften. Door je sterke empathie met de ander, je dienstbaarheid en de moeite om te onderscheiden wat van jou en wat van de ander is (stap 1) geef je zo onbedoeld je ruimte weg.

Jouw ruimte is van jou, koester die ruimte! Het is je geboorterecht én plicht deze ruimte goed te verzorgen teneinde van daaruit de wereld de essentie van wie je bent mee te geven. Er zijn verschillende manieren om je eigen ruimte te versterken:

– Neem letterlijk je ruimte in: zet je handen in je zij en loop rechtop en doelbewust.
Vraag bedenktijd wanneer iemand je hulp of iets anders vraagt, dit helpt om nee te zeggen.

Stap 3 Breng je aandacht terug naar je centrum

 Dit is een oefening die je direct kunt toepassen waar je ook bent of wat je ook aan het doen bent. Waar stap 1 en 2 oefening en tijd kosten, is dit een oefening waardoor je snel en effectief terug bij jezelf komt.
Wanneer je je rechterhand op het gebied net onder je navel legt zul je merken dat je aandacht er direct naartoe gaat.
Breng je focus gedurende de dag regelmatig naar het gebied net onder je navel. Dit is je centrum en activeert je aanwezigheid in het Nu.

 

Stap 4 Zet je eigen basisbehoeften op nummer 1

Klaarstaan voor een ander en jezelf vergeten is ook een veelgenoemde uitdaging voor hooggevoelige mensen. Wat veel mensen echter vergeten is dat je er niet voor een ander kunt zijn als je er niet eerst voor jezelf bent.
Als je zelf je basisbehoeften negeert, vanuit wat in jezelf geef je dan iets aan een ander? 
Denk aan de instructies in een vliegtuig met het zuurstofmasker: doe hem eerst zelf op zodat je daarna voldoende zuurstof hebt om hem bij je kind om te doen.
Zorg altijd eerst voor je eigen basisbehoeften, in het belang van jezelf én de ander:

* Slaap, eet en drink voldoende

* Neem op tijd en voldoende rust

* Zoek steun of hulp wanneer je dat nodig hebt

* Doe regelmatig iets wat je erg leuk vindt, het leven is meer dan aan jezelf (of met een ander) werken!

 

Stap 5 Wees lief voor jezelf

‘Als we niet voldoen aan de maatschappelijke normen en waarden tellen we niet mee’, denk je. Dus ga je er al snel aan proberen te voldoen: toch nog maar dat feestje extra, niet op tijd naar huis maar blijven zitten terwijl je voelt dat je grens bereikt is enzovoorts. Gevolg: je wordt boos op jezelf. Elke keer dat je je eigen grenzen overschrijdt voedt dat gevoelens van wrok naar jezelf. Blijf in 5 stappen bij jezelf

Sommige mensen zijn dit vanuit hun jeugd gewend omdat hun grenzen niet gezien werden en ze moesten gehoorzamen. Om te overleven zijn ze over hun grenzen gegaan en hebben zichzelf streng moeten toespreken om dit naar zichzelf te kunnen verantwoorden. Bij die laatste groep is de wrok ongetwijfeld diep naar binnen geslagen en heb je al heel snel het gevoel dat je het verkeerd doet en vooral: geen fouten mag maken.

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.  ♥.Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Facebook, Instagram, Pinterest