Vakantietijd, het klinkt zo heerlijk maar de realiteit zorgt bij hoogsensitieve mensen soms vooral voor vakantiestress. Soms kiezen hoogsensitieve mensen er dan ook liever voor om gewoon thuis te blijven en af en toe uitstapjes te maken. Dat is natuurlijk prima, je moet niet met vakantie! Anderen kiezen ervoor om ondanks de bijbehorende uitdagingen toch lekker weg te gaan. In dit artikel vind je een aantal handige HSP tips voor op vakantie.

Hoera, ik heb vakantie! Of help, vakantiestress?!

Een vakantie buitenshuis kan heel dubbel voelen. Enerzijds kan even weg uit de dagelijkse gang van zaken en nieuwe omgevingen verkennen een heerlijk vooruitzicht zijn. Terwijl al die nieuwigheid en een ander ritme tegelijkertijd ook voor onrust kan zorgen. Daar komt bij dat je meestal samen met je partner, een vriend(in) of familie gaat. Dit geeft op sociaal vlak soms ook een aantal aandachtspunten.

HSP tips voor op vakantie

Hoe jij je vakantie voorbereid en invult bepaald voor een groot gedeelte het slagen ervan en het verminderd vakantiestress. Zorg dat je goed voorbereid bent maar ook tijdens de vakantie goed blijft voelen wat voor jou belangrijk is en dit helder communiceert naar je reisgezelschap. Hieronder nemen we alles stap voor stap door zodat je alle tools hebt & extra geniet van je vakantie!

Een goede voorbereiding

Een goede voorbereidingen is het halve werk. Het geeft overzicht & rust en zorgt ervoor dat je minder stress zult ervaren.

Een aantal concrete tips

  1. Begin op tijd met inpakken, dat voorkomt last minute stress.
  2. Check van te voren goed je accommodatie, omgeving & de verkeersregels ter plaatse.
  3. Print alle reispapieren uit en berg ze handig bij elkaar op.
  4. Download alvast een vertaal app.
  5. Bookmark allerlei vakantietips op je bestemming in je telefoon/tablet en koop een reisgids.
  6. Bespreek met je eventuele reisgezelschap alvast jouw behoeften tijdens een vakantie.

Je bestemming

Een fijne bestemming die bij je past is onontbeerlijk. Zowel qua land en omgeving alsook waar je slaapt. Check van te voren goed of je bestemming voldoende rust heeft en zich bijvoorbeeld niet in een druk centrum bevindt. Ga ook na of er (voldoende) plek binnen of buiten is waar je je even terug kunt trekken.

Je reisgezelschap

Veelal reis je met je partner, een vriend(in) of familie. Het kan even schakelen zijn wanneer je elkaar in het dagelijks leven wat minder vaak of lang ziet. Het is dan ook belangrijk tijdens je vakantie wederom goed op je me-time te letten. Het kan helpen om hier van te voren afspraken over te maken, dit voorkomt meteen heel wat vakantiestress. Geef ook zeker even van te voren aan dat je af en toe even tijd voor jezelf nodig hebt. Het is niet raar als je een dagje of dagdeel er even alleen op uit gaat, ik vind dat altijd heerlijk!

“Elke vorm van reizen geeft de nodige prikkels. In hoeverre en welke mate je hier last van hebt is persoonlijk. Het is daarom belangrijk om goed te kijken wat jij nodig hebt en wat voor jou werkt.”

Reizen

De reis kan behoorlijk stressvol zijn. In een vliegtuig zit je met een hele groep mensen en soms huilende kinderen. Ga je met de auto dan zit je al gauw uren op de weg als bestuurder of bijrijder. Tot slot kun je ook nog met trein, boot en bus reizen. Elke vorm van reizen geeft de nodige prikkels. In hoeverre en welke mate je hier last van hebt is persoonlijk. Het is daarom belangrijk om goed te kijken wat jij nodig hebt en wat voor jou werkt.

Een paar algemene reis tips

  • Neem oordopjes en/of een koptelefoon mee
  • Een fijn boek (check bijv deze HSP boekenlijst)
  • Zorg dat je fijne relaxte of juist oppeppende muziek op je telefoon hebt staan
  • Zorg voor voldoende tussendoortjes zodat je bloedsuikerspiegel niet te laag wordt
  • Een slaapmasker en travel nekkussen
  • Een blanco boekje en tekenpotloden/pen
  • Bekijk ook tips om bij jezelf te blijven

Aangezien ik mij snel verveel en energie krijg van het creëren van nieuwe dingen, werk ik in het vliegtuig bijvoorbeeld graag op mijn laptop aan nieuwe arend portretten.

Tip: Neem iets mee om te doen waar je rust van krijgt en indien voor jou van toepassing iets waar je je energie in kwijt kunt. Dit kan per moment verschillen, het kan handig zijn voor beide situaties iets mee te nemen. Af en toe je ledematen even strekken en wiebelen met je voeten kan ook helpen.

Bij aankomst

Neem even de tijd om te landen wanneer je op je bestemming aan bent gekomen. Ook hier geldt dat je even de tijd nodig hebt om alle nieuwe indrukken moet verwerken. Je accommodatie, de omgeving, het land, de taal, de temperatuur, de cultuur en noem maar op ;). Geef jezelf de tijd om even te wennen en doe het in overleg met je reisgezelschap rustig aan als je daar behoefte aan hebt.

Een planning die bij je past

Van wat voor soort vakantie hou je? Geef je de voorkeur aan veel ondernemen en avontuur of doe je het liever rustig aan? Ben je graag in de natuur of ga je liever steden bekijken? Weet van te voren goed wat jouw behoeften en die van je reisgezelschap zijn. Zo kom je tijdens je vakantie niet voor verrassingen te staan. Het blijft in de vakantie zelf belangrijk goed te voelen of je planning nog steeds goed past en pas hem zo nodig aan.

Een paar extra tips

  • Wissel activiteit en ontspanning per dag af
  • Ga er rustig een dag(deel) alleen op uit (of blijf lekker even alleen in je accommodatie)
  • Relax wanneer je merkt dat je je druk maakt, je bent op vakantie 🙂
  • Check regelmatig bij jezelf: hoe voel ik me, waar heb ik behoefte aan?

Ik hoop dat je met deze HSP tips voor op vakantie extra geniet van je vakantie. En blijf je liever thuis? Dan is dat natuurlijk ook een uitstekende manier om van je vakantietijd te genieten. Maak er vooral JOUW vakantie van!

Fijne vakantie!

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.  ♥.Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Facebook, Instagram, Pinterest