Ben je opzoek naar erkenning, begrip, aandacht, (ware) liefde, een maatje, meer harmonie of iets anders? Wat je uitstraalt ontvang je terug. Keer naar binnen en onderzoek wat jij aan jezelf nog niet geeft maar waar je wel behoefte aan hebt. Zo kom je dichter bij jezelf. De omgeving kan als een spiegel voor jezelf werken en je laten zien waar jij behoefte aan hebt. 
Onderstaande stappen helpen je dichter bij jezelf te komen en daarmee een omgeving aan te trekken die echt bij jou past.

Stap 1 Accepteer jezelf helemaal

Wanneer je nog niet zolang weet dat je hooggevoelig bent of je hebt nog niet de juiste technieken om met de uitdagende kant ervan om te gaan, valt het soms niet mee je staande te houden. Jezelf erom veroordelen lost niets op, in tegendeel, het weerhoudt je om te groeien.

Behandel jezelf zoals je ook een ander als vanzelf behandelt vanuit je empathie: met liefde.

Accepteer dat je
  • Situaties intenser ervaart
  • Soms niet weet of dat wat je voelt van jou of de ander is
  • Tijd nodig hebt om bij te komen van een drukke of ingrijpende gebeurtenis

Stap 2 Maak heldere keuze’s

Wanneer je keuze’s maakt die echt bij jou passen, krijg je automatisch meer energie en een omgeving die daarbij aansluit. Ga na wat voor jou belangrijk in je leven is en laat los wat je niet meer dient!

Checklist:

  • Van welke mensen krijg je energie en welke niet (meer)?
  • Kies je elke een dag minstens één ding waar je echt blij van wordt?
  • Kies je in situaties voor een houding die bij je past of laat je je meevoeren?
  • Heb je diepe wens in je leven (bijv je missie) en zet je al stappen om deze te realiseren?
  • Welke eigenschappen van jezelf dienen je niet langer en welke talenten verdienen meer aandacht?

Stap 3 Neem tijd voor jezelf

Neem, al is het maar 10 minuten per dag, de tijd voor jezelf en sta stil bij wat je voelt en waar je behoefte aan hebt. Zorg dat je minimaal 1x in de week uitgebreid de tijd neemt voor jezelf.

Sta stil bij jezelf, bijvoorbeeld:

  • Mediteer
  • Ga hardlopen
  • Neem een bad
  • Wandel in de natuur
  • Schrijf van je af op papier
  • Luister je favoriete muziek
  • Of vul zelf in, doe datgene wat bij jou past
In het begin zul je er misschien nog niet zoveel van merken, maar volg je een tijdje deze stappen, dan zul je vanzelf zien dat er in jou en in je omgeving dingen veranderen. Pas je stappen aan zoals het voor jou het beste werkt. Er is geen perfecte weg of perfecte oplossing. Elk mens is uniek en bewandelt een eigen pad. Vind het jouwe en geniet van je weg!

Mijn naam is Maaike Kruijsen, ik ben HSP coach en begeleid hoogsensitieve mensen (HSP) naar een fijn & ontspannen leven.  ♥.Ik deel handige tips en informatie over hoogsensitiviteit op deze website en via social media Facebook, Instagram, Pinterest

In 3 stappen dichter bij jezelf voor HSP